کد مطلب:28120
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:20
براساس چه حكمتي خدا هر كسي را در محيط و خانواده خاصي قرار مي دهد و آيادر اين كار خدا نظارت دارد يا انسان رها شده است؟
هيچ چيز در اين جهان از دائره مشيت الهي خارج نيست و هر چيزي به هر شكل كه واقع گردد تجلي مشيت الهي است. ولي جريان مشيت الهي در اين عالم به صورت قضاياي شخصي و تصميم گيري هاي موردي و يا تصادفي نيست، بلكه خداوند براي اداره جهان قوانين و سنت هاي كلي و تغيير ناپذير قرار داده است كه عالم بر طبق آن سنن و قوانين كه در پيكره هستي و جوهره آن قرار داده شده اداره مي شود. بر همين اساس يك سري علل طولي و عرضي در اداره امور جهان حاكميت دارد و از همين رو هر چيزي در جهان داراي قطعيت است و با فراهم شدن علل مي توان نتيجه آن را مشاهده نمود. آتش و بنزين و اكسيژن در كنار يكديگر قطعاً آتش بر مي افروزد و دانه و آب و خاك و ... گياه را مي روياند. پديدار شدن هر يك از ما، در شرايط خاص و ويژه از نظر جسمي، روحي، خانوادگي، اقليمي و ... تابع يكسري از همين علل طولي و عرضي است و لذا مي بايستي ما در آن شرايط به وجود مي آمديم و از همين رو به وجود آمده ايم. در اين پديدار شدن از نظر علل طولي اراده و مشيت خداوند، و از نظر علل عرضي اراده و خواست پدران و مادران، و صدها و هزاران علت ديگر در كار بوده است، از همين رو هر انساني در شرايط ويژه خود به وجود مي آيد و ... البته سؤال از اين كه چرا من در فلان شرايط به وجود آمدم و چرا پدر من شخص ديگر و مادرم نيز شخص ديگر نبود. سؤالي است كه در هر شرايطي وجود دارد. يعني سؤالي است مشترك براي همه و به طور يكسان. بايد توجه داشت كه وقتي ما يكي از سلسله علل را به طور فرضي حذف كنيم، ديگر «من» وجود نخواهد داشت و «من» من ديگري خواهد بود. براي مثال اگر A فرزند B و C است اگر فرض كنيم به جاي B و C ، B و D قرار داشتند ديگر Aتحقق نداشت بلكه #محقق مي شد. بنابراين در آويختن يا سلسله علل؛ درگيري با مجموعه نظام طولي و عرضي جهان است كه البته اين نزاع به جايي نمي رسد؛ و بايد انسان اين حقيقت را كه در آفريده شدن خود اختياري نداشته بپذيرد. ولي با شناخت ارزش وجود و هستي و قابليتي كه از اين جهت نصيب او گشته است گوهره حيات را دريابد و به آنچه كه سزاوار آن است برسد. براي توضيح بيشتر در اين زمينه ر . ك : عدل الهي (شهيد مطهري) ، انسان و سرنوشت (شهيد مطهري)
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.